joi, 29 octombrie 2009

Marie Antoinette -Regina Modei


Daca azi ne schimbam garderoba la fiecare sezon sau la o noua aparitie a unei vedete sofisticat numita trendsetter sau daca in acest sezon purtam flori romantice si fuste taranesti infoiate ... acest lucru i se datoreaza intr-o masura EI! Austriaca descinsa de la Schönbrunn la Versailles si care inainte sa isi piarda capul la propriu in timpul Revolutiei si l-a pierdut in jocul definit azi in 4 litere – MODA. Marie Antoinette, cea care a avut in Rose Bertin un adevarat «ministru al modei», este azi personajul central al unei Expozitii majore de la Paris (15 martie - 30 iunie).

Dincolo de cliseele filmelor sau interpretarilor istorice care adesea au portretizat-o ca ar fi ruinat Franta, retrospectiva de la Grand Palais o prezinta pe Marie Antoinette ca un arbitru al modelor si artelor prin peste 300 de obiecte realizate pentru ea, azi raspandite in intreaga lume: portrete, sculpturi, mobilier, arta decorativa.

O lucrare recenta exploreaza moda suveranei - Queen of Fashion: What Marie Antoinette Wore to the Revolution de Caroline Weber. Garderoba reginei era un adevarat mit in epoca si atunci cand palatele Versailles si Tuileries au fost invadate de multime, aceasta s-a napustit mai intai la dressing lasand mobila pretioasa neatinsa. Filmul Sophiei Coppola a adus o noua lumina asupra reginei portretizand-o ca o adevarata «fashion victim», o inocenta victima a epocii.

Ea a fost in secolul al XVIII-lea un actor major al Luxului, sector economic in care Franta a detinut suprematia, contribuind la dezvoltarea diveselor meserii din moda, arhitectura, decoratiuni, bijuterie.

In timpul ei apar primele «reviste de moda», colectii de gravuri care infatisau ultimele mode ale zilei sau noutati in materie de accesorii. Elegantele care doreau sa copieze suverana se imbracau in magazinul lui Rose Bertin, femeia care avea o influenta considerabila asupra stilului vestimentar, iar acest loc din foarte elegantul cartier Faubourg Saint Honoré este un popas obligatoriu pentru strainii care se opreau in Paris.

Imaginea Mariei Antoinette, mediatizata la extrem prin putere, s-a modificat radical in 20 de ani, de la imaginea de vis, adulata de francezi, la austriaca «avida de placeri» si monstrul terific asupra caruia plana dezastrul economic al tarii. Admirata la Versailles pentru frumusetea juvenila, regina care starneste un viu interes prin gusturile exacerbate cu o viata publica dictata de eticheta (ceremoniile casatoriei, nasterile publice) dar privata de ambitie politica, se impune prin artele timpului.


Marie Antoinette va scapa de eticheta si va inventa un cadru de viata rafinat la extrem prin alegeriile artistice, decorative sau muzicale. Pictorul ei oficial este o femeie, Elisabeth-Louise Vigée Le Brun, si o va impune in Academia de Pictura. Atunci cand, dupa prima nastere va primi cadou Micul Trianon, spatiu intim de libertate, il va decora intr-un nou stil, trecand de la naturalismul rococo la o simplitate antichizanta, cu o viata demna de subiectele de opera. Odata cu afacerea colierului devine inamicul public numarul unu al Frantei.

Relatia ei cu moda este pasionanta, iar schimbarile de stil sunt extrem de accelerate fata de epocile precedente. O vedem astfel in rochii cu panier imense, in robe à la française si robe à la polonaise, cu coafuri extravagante montate pe esafodaje imense, cu arhitecturi de pene sau cu parul scurt à l'enfant dupa o nastere dificila. O regasim in rochii inflorate, imprimate sau cu dungi, cu detalii pitoresti amintind de deghizarile pastorale practictate la Micul Trianon sau imbracata à l'anglaise cu redingota, cu palarii de paie, bonete de catifea, baticuri sau panglici si flori prinse in par.

Parisul era demult timp capitala a modei trimitand «papusi de moda» in capitalele europene si care deveneau standarde pentru noul stil. Dar in Franta existau doua «mode» - cele de avangarda care se amestecau cu libertinajul rafinat din Paris, amestecul de clase si politica si cea a etichetei de la curtea de la Versailles.

Inca de la inceput ea a socat prin modul de a se imbraca si de a urma moda «comerciala» si nu cea pretioasa traditionalista a curtii. La Rose Bertin a comandat provocatoarea «robe à la polonaise», mai scurta, cu puf in spate si purtata cu o coafura imensa. Atunci cand a calarit alaturi de Ludovic al XV-lea imbracata cu un costum masculin a fost un adevarat scandal. Traditia ancestrala a femeilor nobile care imbracau regina si dictau gustul a fost inlocuita cu cea de origine mai putin nobila - Rose Bertin sau «hairstylistul» Leonard. Atitudinea ei era socanta pentru ca la curtea franceza personajul cel mai sic trebuia sa fie amanta regelui nu regina, asa cum in trecut au fost Madame de Pompadour sau Du Barry. Ulterior ea a adoptat mode englezesti starnind mania patriotilor francezi, iar la Micul Trianon hainele simple, lipsa machiajului, bijuteriile si naturaletea nu corespundeau imaginii unei regine. La toate acestea se adauga extravaganta cheltuielilor si obiceiul de a nu purta o haina de doua ori, cum afirma unele surse din epoca.

Prin adoptarea modelor noi, adesea provocatoare, Marie Antoinette si-a asigurat o vizibila autonomie si forta personala pe care sistemul politic nu i le oferea. Stilul personal era probabil singurul lucru asupra caruia avea putere de manipulare. Azi istoricii sunt de acord asupra faptului ca ea nu a inventat mode ci a promovat stiluri noi, uneori radicale prin persoana ei publica intr-o maniera in care intelegem azi moda si stilul.

Niciun comentariu: